Module 3: Omgaan met gevoelens

Kinderen kunnen heel verschillend reageren op stressvolle omstandigheden zoals COVID-19 en de sluiting van school en de BSO. Gevoelens als angst, boosheid en onzekerheid zijn dan normale reacties. Het helpt kinderen als zij dat begrijpen en leren om met die gevoelens om te gaan. Hoe kun jij de kinderen daar bij helpen? Met de inspirerende voorbeelden, kleine oefeningen en tips in deze module kun je daar zelf weer verder mee!

Wil je op de hoogte blijven en in de toekomst meer tips & tricks ontvangen om direct mee aan de slag te gaan? Meld je aan.

Meer weten en poll

‘Leer kinderen eerst hoe ze hun lichaam kunnen kalmeren’

Aldus de Nederlands-Amerikaanse psychiater Bessel van der Kolk. Kinderen die thuis veel meemaken nemen hun gevoelens van stress en onveiligheid mee naar school en de BSO. ‘Deze kinderen leven in een staat van constante waakzaamheid,’ zegt van der Kolk. Praten over hun ervaringen is belangrijk. Aanraking, beweging en verbeeldingskracht zijn nóg belangrijker. Lees hier het interview.

Oefenen met gevoelens met de groep

Aandacht besteden aan het omgaan met gevoelens is belangrijk. Dat kan je op verschillende manieren doen op school en de BSO. Hier vind je voorbeelden van activiteiten met een groep, zoals bijvoorbeeld met emotiekaarten of emoties herkennen in een verhaal dat je voorleest. Hier vind je een lijst met educatieve spellen over omgaan met emoties.

Praten over gevoelens

Met kinderen praten over gevoelens helpt hen hun gevoelens beter te begrijpen en ermee om te gaan. Als kinderen hun gevoelens beter kunnen delen, kunnen ook anderen hen beter begrijpen. In de brochure ‘Voel jij wat ik voel?’ lees je meer over hoe je met kinderen van verschillende leeftijden over gevoelens kunt praten.

Poll

Welke uiting van gevoelens bij de kinderen in jouw groep vind jij zelf het lastigst om mee om te gaan?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...